Blog

Téli vezetési tippek

A kéziféket se parkolásnál, se éjszakára ne húzzuk be, hiszen reggelre előfordulhat, hogy „befagy”. Ilyenkor viszont mindenképpen tegyük az autót sebességbe. Lassan, többszöri előre-hátrahintáztatással mozdítsuk ki.

 

  • Ha szabadban áll az autó, hajtsa fel az ablaktörlő-lapátokat (hogy ne fagyjon le)
  • Hordjon a zsebében jégoldót, ha befagyna a zár!
  • Legyen a tankja üzemanyaggal (és a mobiltelefonja) alaposan feltöltve
  • Az idősebb, (5 éves vagy ennél régebbi) akkumulátor esetében előfordulhat, hogy ha jönnek a mínuszok, nem indul be. Mindenképpen ellenőriztessük szervizben, vagy cseréljük újra.
  • Ha gyorsabban indul a kelleténél az abroncs elveszti úttapadását. Ha nagyon siet, akkor is lassan induljon, ha szükséges, akkor a második sebességben. Így a téli abroncs valamennyi éle, bordája annyi havat vesz fel a futófelületre, amennyit csak lehet, ami biztosítja a tapadást az úttal.
  • Tartson nagyobb követési távolságot olyan autó mögött, amelyen hátul két ködlámpa van, és mindkettő működik is.
  • Amikor mögénk ér a másik autós, és így már be tudott határolni minket, kapcsoljuk le a hátsó ködlámpát!
  • Tartson be dupla vagy tripla követési távolságot az előtte haladó járműtől, hogy képes legyen megállni. Ne fékezzen hirtelen. Ne felejtse el, hogy csak akkor tudja uralni az autót, ha az abroncsok forognak. Csúszós úton blokkolt kerékkel elveszti az uralmat a jármű fölött, ezért óvatosan, ha pedig nincs ABS rendszere, fokozatosan fékezzen. A téligumi futófelületének bordái „belekapaszkodnak” a hóba. Ez azért van, mert a hó sokkal jobban tapad a hóhoz, mint a gumihoz. A fékre állandó nyomást fejtsünk ki, ahelyett, hogy rá – ráfékeznénk. Ha megcsúszik, maradjon nyugodt, amennyire csak lehetséges. Csúszó kerekekkel az autó nem irányítható! Ha fékezés közben megcsúszik, akkor engedje fele féket, így ki tudja kerülni az akadályt, vagy elkerülni a balesetet, mert irányítható a kocsi. Pánikreakció ronthat a helyzeten. Ha van beépített ABS, akkor a jármű kormányozható marad fékezéskor is.
  • Útakadály kikerülésénél sose azt nézzük, amit el akarunk kerülni, hanem arra nézzünk, amerre menni akarunk (nem csak jeges úton)! Kanyarodásnál vagy kerülésénél fontos, hogy kerülje az erős fékezést és minél kisebb ívben vegye a kanyart, hogy ne veszítse el uralmát az autó fölött. Amikor jég borítja az utat, még az is veszélyes lehet, ha leveszi a lábát a gázpedálról. Amikor a hátsó kerekek vagy az első kerekek kipörögnek, óvatosan hozza egyenesbe a kerekeket és lassítson. Ha elsőkerék meghajtású autóval túl gyorsan vesz egy csúszós kanyart, vegye le a lábát a gázpedálról, hogy az első kerekekre kerüljön a terhelés. Ha a túlkormányzástól kipörög az autó, kormányozzon ellen, és csak akkor fékezzen, amikor a jármű ismét a megfelelő irányba került.