Blog

Így vezess özönvízben

Így vezess özönvízben

Ha úgy esik, mintha dézsából öntenék, egyszerűen állunk félre egy biztonságos helyen, hagyjuk rajta a helyzetjelzőt, illetve kapcsoljuk be az elakadásjelzőt.


82678_683935_784x523
Eleve rosszabbul látunk és minket is nehezebben vesznek észre. Láttatjuk magunkat tompított fényszóróval.

A városokban megengedett 50 kilométeres legnagyobb sebesség esőben már túl sok lehet, mert a rossz látási viszonyok és a tapadás miatt a normális fékút többszörösére számíthatunk és ráadásul hosszabb reakcióidőre készülhetünk, valamint erre számíthatunk a többi autóstól is.

A gyalogosokra figyeljünk, ne borítsuk be őket vízözönnel.

Esőben megtöbbszöröződik a ráfutásos baleset, ezért például bizonyos autópálya-szakaszokon is százra kell lassítani, ha nedves az út. Ilyenkor ez a kötelező sebességhatár, tehát be is mérhetnek, ha gyorsabban megyünk.

Ha nem megyünk a kelleténél gyorsabban, kevesebb az esélyünk, hogy az utat borító vízfilm miatt hirtelen megszűnik a kapcsolat a gumik és az aszfalt közt, az aquaplaning (vízenfutás). Erre nagyon nehéz felkészülni, mert ilyenkor egyetlen apró kormánymozdulat is elég lehet, hogy leessünk az útról, vagy nekivágódjunk a mellettünk haladónak.

Az aquaplaning jele, hogy még a szervózott kormány is sokkal könnyebben tekerhetővé válik. Ha ezt érezzük például egy mély tócsában, semmiképpen se lépjünk a fékre, és ne tekerjük el a kormányt, mert amikor ismét talajt érnek a gumik, hirtelen, váratlanul válthat irányt az autó. Inkább óvatosan vegyünk vissza a gázból. Kis szerencsével azonnal újra tapadni kezdenek a gumik, és megmenekülünk.

Ha kanyarodik az út, lehetőleg még a manőver előtt lassítsunk. Akár fékezhetünk is, de vissza is kapcsolhatunk ötödikből negyedik fokozatba és használhatjuk a motorféket. A legtöbb mai autón van blokkolásgátló rendszer, amely nem engedi, hogy a tapadásukat vesztett kerekek állóra fékeződjenek menet közben, hanem csökkenti a féknyomást és a másodperc tört része alatt újra és újra megfékezgetik a kerekeket.

Ha ABS-es autónk van, egyenletesen nyomjuk a pedált, de ne kényszerítsük vészfékezésre a mögöttünk haladót, mert lehet, hogy az ő autójában nincs. Ha régi autóval megyünk és valóban nagy víz van az úton, először intenzívebben fékezzünk, majd fokozatosan engedjük fel a pedált. Így is elkerülhetjük, hogy blokkoló kerekkel csússzunk az árokba, vagy előttünk lévőbe.

Ha az út kanyarodik, netán mi szeretnénk kikerülni valamit, esetleg bekanyarodni valahová, ezt soha ne a fékezéssel egyszerre tegyük, mert így sokkal nagyobb a kockázata annak, hogy megcsúszik az autó fara és elveszítjük az irányítást. Ha manőver közben mégis megcsúszunk, a megcsúszás nagyságának megfelelően kormányozzunk a csúszás irányába, így csökkentjük az autót érő erőhatásokat és visszanyerhetjük a tapadást.

Jó, ha rendszeresen ellenőrizzük az összes abroncs légnyomását. A pontos értékeket minden autóban nagyjából ugyanott találjuk: a kezelési útmutatón, vezetőoldali ajtó keretére ragasztott matricán, a kesztyűtartó fedelének belső felületén, esetleg az üzemanyagtöltő nyílás fedelének környékén. Ha a gumik profilmélysége megfelelő, nyári gumik nem koptak az előírt 1,6 milliméter alá (Kwik Fit ajánlata: 3 milliméter alá), már azzal is rengeteget javítunk az esélyeinken, ha nem félig leeresztett gumikkal közlekedünk, mert vízelvezető bordák csak így képesek kiszorítani maguk alól a vizet. Havonta egyszer érdemes felkeresi szervizünket ingyenes gumiabroncs-átvizsgálásra.