Időszakos Szerviz

Időszakos Szerviz

IDŐSZAKOS SZERVIZ, KILOMÉTERSZERVIZ

Ahhoz, hogy üzembiztos legyen az autó, időszakonként szervizbe kell vinni karbantartásra. Az, hogy milyen szervizelést igényel az autónk, a gépkocsi kezelési útmutatójában, vagy szervizkönyvében megtalálható. Megelőző karbantartásokkal megóvjuk gépjárművünket a nagyobb meghibásodásoktól. Ezzel sokat teszünk a biztonságunkért, és nem kevés pénzt takarítunk meg. Nézzük, mit tartalmaz az időszakos szerviz.


 

Mikor kell időszakos szervizre vinni autónkat?

Az autógyártó által előírt karbantartásokat időben, vagy futásteljesítményben (kilométerben) mért periódusonként kell elvégeztetni. Régebben, ha nem vittük a kocsit szervizbe, fix adatok alapján azt jelezte a műszerfal visszajelző, hogy mennyi idővel, vagy km-el haladuk meg a kötelező átvizsgálás időpontját. A szervizintervallum időben általában egy év, kilométerben kb. 15-20 ezer km, vagy akár 30 ezer km volt. A számítógépek korában alakult ki a változó szervizperiódus, amely a jármű állapotának függvényében küld minket a szervizbe.
 

Mit tartalmaz az időszakos szerviz?

Sokan azt gondolják, az időszakos szerviz csak olajcsere, ami tévedés, hiszen az alkatrészek állapotának ellenőrzését, méréseket, beállításokat; alkatrész- és folyadékcseréket tartalmazza. Az időszakos szerviz alkalmával a teljes körű manuális átvizsgálás mellett mindig elvégezzük a műszaki átvizsgálásokat is. A motorban több olyan alkatrész van, melyeket szervizeléskor cserélni kell (levegő-, utastér-, üzemanyagszűrő, stb.), hiszen nagymértékben befolyásolják a motor működését. Ha a szervizciklusra előírt alkatrészeket nem cseréljük, a motor élettartama csökken, fogyasztása pedig nő.
 

Olajcsere

Az olajcserék intervallumára és az alkalmazható motorolajok minőségére vonatkozó előírások eltérőek. Korszerűbb autókban 20-30 ezer kilométerenként kell a motorolajat cserélni. Utántöltéshez lehetőleg a motorban lévő olajtípust használjuk, ha azonban ez nincs kéznél, mindenképpen a motor igényeinek megfelelő terméket töltsük be. Célszerű az utántöltéshez szükséges motorolajat az időszakos szerviz, vagy a csak olajcsere alkalmával 1 literes kiszerelésben előre megvásárolni, és az autóban tartani vészhelyzetre.

A járművek egy része már automatikusan jelzi az alacsony olajszintet a műszerfalon található visszajelzőn. Viszont több típusnál manuálisan kell ellenőrizni az olajszintet olajpálca segítségével. Ha az olajszint az olajpálca minimum jelzése alatt tilos az autót vezetni! Az olajat rögtön után kell tölteni!

Ha a műszerfalon lévő piros olajnyomáslámpa világít, az autót azonnal le kell állítani! Ez a lámpa nem az olajszintet mutatja, hanem azt, hogy a kenési rendszer jól működik-e vagy sem.
 

Vezérműszíjcsere

A vezérműszíj speciális gumi és szövet keverékéből készült vastag, egyik felén bordázott szíj, mely mélyen bent, egy burkolat alatt van a motortérben. Nem keverendő össze a motortérben jól látható ékszíjakkal. A vezérműszíjnak a motor működésében van fontos feladata: biztosítja a motor főtengelye és a vezérműtengely közötti kapcsolatot. Szakadásakor rendkívül súlyosan károsodhat a motor, ezért a gyári előírás szerinti csereperiódusokat be kell tartani, melyek autónként eltérnek. Emellett a vezető- és feszítőgörgőket, és bizonyos esetekben a vízpumpát is cserélni kell. A vezérműszíjcsere munkadíja és időtartama gépkocsinként eltér.
 

Komputeres hibakód-kiolvasás, hibakódtörlés

A gépjárművekben beprogramozott vezérlőegység található, mely információkat, értékeket, jeleket feldolgozva irányítja a gépjármű működését. A motorvezérlő egységek rendelkeznek hibatárolási funkcióval, amely lehetővé teszi a megfigyelt áramkörök mért és referencia értékeinek állandó összehasonlítását. Amennyiben hiba került a hibatárolóba a műszerfalon világít a sárga hibajelző figyelmezető lámpa. Minél előbb kiderül, mi okozza a hibát, annál nagyobb esély van arra, hogy ne keletkezzen nagyobb kár a gépjárműben. A diagnosztikai műszerekkel ezeket a kódokat ki lehet olvasni és módosítani, törölni.
 

Nagyszerviz, Kisszerviz

Szervizhálózatunkban időszakos szervizt (Nagyszerviz, Kisszerviz) végzünk. Attól függően, melyiket tartjuk megfelelőnek a gépkocsi állapota alapján. A szerviz időtartama: 60-90 perc.

Nagyszerviz

Manuális átvizsgálás

  • gumiabroncs (légnyomás-beállítás, centrírozás)
  • futómű
  • lengéscsillapító
  • első- és hátsófék
  • kézifék
  • kipufogórendszer
  • gumialkatrészek (üzemanyag-ellátó- és fékrendszerben)
  • olajszivárgás
  • sebességváltómű-olajszint
  • karosszéria-elemek és alvázvédelem
  • meghajtószíjak (kivéve vezérműszíj)
  • folyadékszintek
  • generátortöltés
  • elektromos berendezések
  • hűtő-és fűtőrendszer (klíma)
  • szélvédő, ablaktörlő lapátok

Mérés/beállítás

  • fék- és lengéscsillapító-mérés
  • fényszóró-beállítás
  • kézifék-beállítás
  • hibakód-kiolvasás
  • szervizintervallum-visszaállítás

Csere

  • motorolaj- és olajszűrő
  • levegőszűrő
  • fékfolyadék
  • meghajtószíjcsere (ha szükséges); (kivéve vezérműszíj)
  • pollenszűrő
  • üzemanyagszűrő
  • gyújtógyertya (ha szükséges)

Kisszerviz: abban tér el a Nagyszerviztől, hogy csak az alábbiakat cseréljük:

Csere

  • motorolaj- és olajszűrő
  • levegőszűrő
  • fékfolyadék (ha szükséges)

Szervizkönyv

A Kwik Fit szervizkönyvbe szakembereink bejegyzik a gépjármű mindenkori kilométerállását, azt, hogy milyen szervizelésben volt része, milyen típusú olajat töltöttünk be, mikor javasolt a következő szerviz. A szervizkönyv hasznos akkor is, ha a gépjármű eladásra kerül, mert jelzi a vevőnek, hogy rendszeres, Kwik Fit karbantartásban részesült.

Autója a gyári garanciát nem veszíti el, ha a Kwik Fit-nél szervizelteti, a gyári szervizkönyvét is vezetjük.

Ha esedékes az időszakos szeviz, foglalj időpontot online.

Foglalok